Разработка и создание интернет магазина Joomla

آمار بازدید سایت

856196
امروز
کل بازدیدها
203
856196

آی پی شما: 44.222.186.148


نمک زدایی آب دریا:
ایده بکارگیری Fo برای نمک زدایی از آب دریا و یا تولید انرژی از چندین دهه پیش ارائه شده است. ولی کاربرد بیشتر آن ها به علت فقدان غشای نیمه تراوای مناسب به بن بست رسید. به طور خلاصه، چالش های به کارگیری FO به منظور نمکزدایی از آب و تولید انرژی عبارتند از:
1. غشای مناسب به عنوان قلب فرایند اسمز
۲. محلول کشنده مناسب به منظور نمک زدایی
غشای FO باید دارای توانایی گزینش پذیری گسترده، عبور جریان آب زیاد، قطبش غلظتی کم، پایداری فیزیکی مناسب، و کار کرد پایدار باشد تا بتواند به بازار راه یابد. چند ده گواهی ثبت اختراع درباره روش ها و سامانه های گوناگون برای نمک زدایی از آب با روش FO به ثبت رسیده است ولی هنوز بیشتر آنها ناقص اند یا از لحاظ امکان سنجی اقتصادی ثبت نشده اند. کراوس و دیویس نمک زدایی از آب اقیانوس اطلس را از طریق فرایند FO و به کمک غشاهای سلولز استات صفحه ای و فيبر (تار) توخالی با کمک محلول گلوکز به عنوان محلول کشنده انجام دادند. کسلر و مودی نیز فرایند FO را برای فرایند نمک زدایی آزمایش کردند. البته هدف آنها راه اندازی فرایند نمکزدایی ناپیوسته برای تأمین منبع آب اضطراری در قایق های نجات بود، و نه فرایند پیوسته ای برای نمک زدایی از آب دریا.
 به طور کلی، نمکزدایی از آب دریا شامل دو مرحله است: رقيق کردن اسمزی محلول کشنده و سپس تولید آب خالص از محلول کشنده تمامی فرایندهای نمک زدایی F0 را با توجه به تفاوت در روش تولید آب خالص می توان به دو گروه تقسیم کرد. در گروه نخست از محلول های کشنده گرماکافتی استفاده می شود. این محلول ها با گرما دادن به گازهای فراری مانند CO2 یا SO2 پس از عمليات اسمز، تجزیه می شوند. آب جدا شده و گازهای فرار را می توان برای باز مصرف احیا کرد. در گروه دوم از نمکها یا سایر ترکیباتی که توانایی انحلال در آب دارند، در محلول کننده استفاده می شود و می توان آب خالص را به روش های گوناگونی تولید کرد مثلا خیدارو، از انرژی خورشیدی برای تولید آب خالص از محلول کننده رقيق پس از رقيق سازی اسمزی استفاده کرده است. در پژوهش های آزمایشگاهی اخیر مشخص شده هنگامی که از یک غشای مناسب (مانند غشای FO CTA ) و محلول کشنده قوی (گازهای بسیار حلال آمونياک و کربن دی اکسید) برای فرایند FO استفاده شود، آب دریا می تواند به صورت موثری نمکزدایی شود. در فرایند F0 با کمک گازهای آمونیاک و کربن دی اکسید، محلول کشنده از ترکیب این دو گاز یا نسبت های معین به وجود می آید. در این فرایند آب را از آب دریا استخراج و محلول شده را رقیق می کنند و سپس با گرما دادن متوسط (نزدیک ۶۰ درجه سانتی گراد) آمونیاک و کربن دی اکسید را از محلول کشنده جدا می کنند. جداسازی آب تولید شده در فرایند از محلول کشنده می تواند به چند روش انجام شود (مانند تقطیر ستونی یا نقطير غشایی). محلول گاززدایی شده باقی مانده، آب خالص تولیدی است. فراورده تقطیر، یک محلول کشنده است که مجددا تغلیظ شده است و می تواند دوباره در فرایند نمک زدایی F0 به کار گرفته شود. پژوهش های انجام شده در F0 به عنوان یک فرایند نمکزدا، دو محدودیت بزرگ این روش را آشکار کرده است؛ دسترسی به مشایی یا کار کرد گسترده و محلول کننده ای با قابلیت جداسازی آسان. علاوه بر این، هنگامی که نمکزدایی از آب دریا موردنظر باشد به خصوص با بازیابی پردامنه آب، فرایند FO تنها زمانی سودمند است که محلول كشنده بتواند فشار اسمزی زیادی ایجاد کنند.

ترکیب اسمز مستقیم با اسمز معکوس:  طراح , سازنده و مجری , سیستم های تصفیه آب و فاضلاب , تاسیسات مکانیکی
بر پایه پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ هوور و همکاران انجام دادند، پربازده ترین فناوری نمک زدایی از لحاظ مصرف انرژی، فرایند اسمز معکوس معرفی شده است، ولی در سه بخش از این فرایند می توان از فرایند اسمز مستقیم برای افزایش بازدهی این فرایند بهره گرفت.
فشار اسمزی برآمده از غلظت محلول خوراک است، از طريق رقيق کردن (کاهش فشار اسمزی) آب دریا که به عنوان محلول خوراک به کار می رود، فرایند پخت می تواند مصرف انرژی RO را تا حد زیادی کاهش دهد. و یکی از نگرانی های زیست محیطی جاری در نمکزدایی، اختلاف شوری و دمای آب شور تخلیه شده با محیط طبیعی پذیرنده این جریان تخلیه است. در نمکزدایی آب، چه به صورت مشایی و چه به روش گرمایی، به ازای تولید آب خالص تر، محلول خوراک غلیظ تری به محیط دفع می شود. دمای آب نمک غلیظ نیز که در فرایند نمک زدایی گرمایی باید از سامانه تخلیه شود از دمای محیط بیشتر است.
در جریان یک فرایند متداول نمکزدایی، رسوب های زیستی و شیمیایی روی سطح غشاء انباشته می شوند. برای از بین بردن رسوبها، معمولا از موادی شیمیایی چون عامل کی لیت ساز فلزی (مانند EDTA')، پاک کننده ها (مانندSDS')، آفت کش ها، اسید و باز و ترکیبات ضد رسوب بهره می گیرند که تخلیه این مواد به محیط باعث آشفتگی زیستگاه های آبی می شود. علاوه بر این که به کار گیری مواد شیمیایی برای پاکسازی غشای RO نیازمند خاموش کردن واحد است که به کاهش عمر غشاء نیز می انجامد، فرایند پاکسازی غشا با این روش تنها به چند مرحله در سال محدود می شود. پژوهش های تجربی و مدل سازی نشان داده که با به کار گیری شستشوی اسمزی می توان به روش های زدایش سریع و کارآمد رسوب ها دست یافت که این خود انجام پژوهش های بیشتر در زمینه شستشوی اسمزی را توجیه می کند.

تصفیه پساب: ابنیه ، آب شیرین کن ، آبشیرین کن ، اب شیرین کن ، ابشیرین کن ، آبشیرینکن ، آب شیرینکن
چندین مورد از کاربردهای FO در زمینه تصفیه فاضلاب در پژوهش های مختلف آمده است. این موارد پژوهش های اولیه تغلیظ پساب صنعتی رقیق، عملیات روی مواد نشتی از جایگاه های دفن پسماند، باز مصرف فاضلاب در سامانه های پشتیبانی پیشرفته برای کاربرد های فضایی و تغلیظ مایعات برآمده از هضم بی هوازی لجن ها در کارخانه تصفیه فاضلاب خانگی را در بر می گیرد. باید توجه کرد که در سامانه های تصفیه پساب FO بیشتر به عنوان مرحله فرآوری پیش از فرایند اصلی ایفای نقش میکند.

تصفیه آب به کمک کیسه های جاذب آّب: نوآوران ، نواوران ، تصفیه آب ، آب ، آب و صنعت ، بهینه ساز 
این فناوری بیشتر برای اهداف نظامی، تفریحی و یا موارد اضطراری که آب آشامیدنی سالم کم و خارج از دسترس باشد، ابداع و به کار گرفته شده است. کیسه های جاذب آب یکی از کاربردهای معدود FO به شمار می آیند که وارد بازار شده اند. اگر چه این کیسه ها نسبت به وسایل تصفیه آب از سرعت بالایی برخوردار نیستند ولی نیاز به برق ندارند و رسوب گرفتگی آنها حتی در مواردی که برای آب گل آلود به کار می رود نیز بسیار کم است.گزینش پذیری پر دامنه غشای FO  این امکان را پدید می آورد که در بیشتر شرایط و برای منابع آب فراوان و متعدد آب نفوذ کننده به داخل غشا بدون ریزاندامگان ها، درشت ملکول ها و یون ها باشد.
در کیسه های جاذب آب، یک محلول کشنده خوراکی( شامل موادی مانند شکر یا پودر شربت) در کیسه ای که از غشای نیمه تراوای FO ساخته شده بسته بندی شده است. هنگام فرو بردن کیسه داخل محلول آبی، آب به علت اختلاف فشار اسمزی و به آهستگی محلول کشنده اولیه را ترقیب می کند. در پایان فرایند محلول کشنده رقیق شده می تواند به عنوان یک نوشابه شیری که دربرگیرنده مواد مغذی و معدنی است، مصرف شود. باید توجه داشت که سامانه کیسه های جاذب آب به تنهایی یک فرایند کامل است و یک فرایند پیش فرآوری به حساب نمی آید.

صنایع غذایی: تصفیه فاضلاب ، پکیج تصفیه ، مواد شیمیایی ، ممبران ، خرید آبشیرین کن 
در صنایع غذایی، غالبا ضروری است که آب از خوراک های آبدار حذف شود تا به پایداری، بهبود زمان مجاز برای نگهداری و کاهش هزینه های نگهداری و حمل و نقل آن کمک کند. اگرچه انجام عملیات اسمز روی فرآورده تولیدی (مانند کنسرو میوه و گوشت) صنایع غذایی امری مرسوم است، به کار بردن فرایند F0 برای تغليظ نوشیدنی ها و خوراک های مایع تنها در ابعاد آزمایشگاهی مطالعه شده است. فرایند FO از چندین برتری برای تغلیظ نوشیدنی ها و خوراک های آب دار برخوردار است که عبارتند از: کارکرد در دما و فشار پایین که به ارتقای نگهداری خواص حسی (مانند مزه، عطر و رنگ) و مغذی (مانند ویتامین ها) و توانایی گزینش پذیری پردامنه و رسوب زدگی کمتر غشا در برابر فرایندهای فشار محور می انجامد. از این رو، فرایند FO به طور گسترده ای برای تغليظ فرآورده های خوراکی آبدار به کار گرفته شده است. در این کاربردها، F0 به عنوان فرایند حذف کننده آب اسمزی برای حذف آب از غذاهای آبدار عمل می کند. قیمت آب شیرین کن، اسمز معکوس ، RO ، پکیج آب شیرین کن ، پکیج آبشیرین کن ، وسل ، غشای اسمز معکوس
 بر پایه این پژوهش ها، به نظر می رسد فرایند FO دارای برتری هایی در برابر تبخیر و فرایندهای غشایی فشار محور باشد. مصرف انرژی کم، دما و فشار عملکردی پایین و غلظت زیاد فراورده ها از مهم ترین این برتری ها به شمار می آید. با این وجود، همانند دیگر صنایع، فقدان غشای بهینه و فرایند بازیابی کارآمد محلول کشنده بازدارندگان اصلی FO برای تبدیل شدن به یک فرایند کامل درصنایع غذایی است. اولترافیلتراسیون ، UF ، دیسک فیلتر ، دستگاه آب شیرین کن ، دستگاه آبشیرین کن ، تعمیرات

جبران آب هدر رفته در برج های خنک کننده: آنتی اسکالانت ، بهره برداری آب شیرین کن ، شستشوی ممبران 
برج های خنک کننده تبخیری، به میزان  زیادی آب با کیفیت برای جایگزینی با آبی نیاز دارند که به علت تبخیر، ماندگی و تخلیه از دست می دهند. برای جبران این آب به کمک فرایند اسمزی دو راه  وجود دارد: پیاده سازی آن به عنوان یک فرایند نمک زدایی کامل (یک فرایند دومرحله ای) که آبی با مواد جامد کمتر محلول (TDS) تولید می کند و یا به صورت یک فرایند تک مر حله ای اسمز مستقیم می باشد. در این فرایند، از آب دریا یا آب شور به عنوان محلول خوراک استفاده می شود. بخشی از محلول کشنده  یا عامل اسمز رقیق شده در فرایند اسمز مستقیم پس از تبادل گرما در یک مبدل حرارتی، به برج خنک کننده وارد و پس از انجام فرایند بخشی از این آب که تبخیر، تخليه و یا دچار ماندی نشده دوباره به صورت تغليظ شده به منظور باز مصرف به عنوان محلول کشنده به سمت فرایند اسمز هدایت می شود. در واقع، محلول کشنده جدید ترکیب سه جریان محلول کشنده قبلی، جریان محلول پایین برج و جریان محلول خروجی از سامانه تخليد برج است. هزینه عملیاتی و مصرف انرژی این فرایند نسبت به فرایند اسمز معکوس که برای برج های خنک کننده استفاده می شود، کمتر است.  قطعات یدکی ، قطعات یدکی آب شیرین کن ، قطعات یدکی آبشیرین کن ، پمپ ، استیل داپلکس 


((به کارگیری فرایند اسمز مستقیم برای جبران آب از دست رفته در برج خنک کننده))

غشاء در دریا: تولید سوخت از پسماند  ، استیل سوپر داپلکس ، پمپ فشار بالا ، پمپ فشار قوی ، فید پمپ ، SMBS 
سوخت های زیستی یکی از نوید بخش ترین منابع پایدار انرژی به شمار می روند. مرکز تحقیقاتی ایمز وابسته به تأسا روی پروژه طراحی و ساخت سامانه ای برای ممکن کردن فرآوری سوخت های زیستی از جلبک دریایی تحقیق می کند. این مرکز، فرایندی را ارائه کرده که در آن از FO به عنوان اهرمی برای بهینه کردن رشد و برداشت ریزجلبک های دریایی و به طور همزمان تصفیه فاضلاب استفاده کرده است. این سامانه را امگا OMEGA تأمیده اند.
این برنامه، می تواند چندین محدودیت روش های مرسوم کاشت جلبک دریایی را با راه حلی برازنده، کم مصرف و یا آثار زیست محیطی ناچیز، از میان بردارد.
فرایند امگا از یک محفظه (کیسه) تشکیل شده است که به وسیله فاضلاب شهری غنی از مواد مغذی پر می شود و در آن دانه های جلبک دریایی قرار دارد که این دانه ها به مرور رشد و لیپیدها را فراوری می کنند. کیسه ها در یک محیط مرطوب با شوری فراوان، معمولا آب اقیانوس، قرار داده می شوند که در آن آب زیربنای مناسبی را از نظر شناوری و ظرفیت گرمایی لازم برای تنظیم دما فراهم می کند و امواج عمل اختلاط را انجام می دهند. اما از آب دریا به عنوان یک محلول کشنده استفاده می کند و غشای موجود در محفظه اجازه عبور نور خورشید و تبادل CO2/O2 به منظور انجام عملیات فتوسنتز جلبک های دریایی را می دهد. لایه پشتیبان ما نیز مانع از دست رفتن ترکیبات فاضلاب می شود یا میزان آن را کاهش می دهد. ضد رسوب ، کولینگ ، شیمی آب ، نوآوران آب ، نوآوران آب و صنعت 
یکی از چالش های اساسی بر سر راه در فراوری ریزجلبکهای دریایی، آب گیری کار آمد از جلبک های دریایی آماده برداشت است زیرا غلظت آن ها در محیط کشت بسیار کم است. در امگا، این فرایند به وسیله غشای F0 به کمک اختلاف فشار اسمزی برقرار شده با آب دریا، که دارای شوری فراوانی است، انجام می شود. در طول دوره ۱۰ تا ۲۰ روزه، بیشتر از ۷۵٪ آب با فرایند اسمز دفع می شود  که این عمل سهم بسزایی در کاهش هزینه آبگیری دارد. زمانی که جلبکهای دریایی آماده برداشت شوند، محلول آبی از داخل کیسه ها به بخش های فرایندی به منظور آبگیری بیشتر تلمبه می شود و کیسه ها آماده پر شدن مجدد با فاضلاب می شوند.
با وجود همه فوایدی که سامانه امگا دارد، چندین چالش برای پژوهش های آینده باقی می ماند. اگرچه رسوب گرفتگی زیستی لایه فعال غشا در امگا ناچیز و یا برگشت پذیر است، ولی مقابله با رسوب گرفتگی لایه پشتیبان، که در تماس پیاپی با آب دریاست فرایندی دشواری به شمار می آید. از سوی دیگر، در خلال چرخه رشد، فیلم های زیستی جلبک های دریایی موجود در محفظه امگا می توانند آهنگ از دست دادن آب را کاهش دهند. افزون بر این دو مورد، غشاء و ابعاد اجزای محفظه باید در برابر برخورد امواج و دمای سرد مقاوم باشند. طراح , سازنده و مجری , سیستم های تصفیه آب و فاضلاب , تاسیسات مکانیکی , برقی , ابنیه 

صنایع کشاورزی:  آب شیرین کن ، آبشیرین کن ، اب شیرین کن ، ابشیرین کن ، آبشیرینکن ، آب شیرینکن ، نوآوران
تولید غذا نیازمند مقدار فراوانی آب است. حدود ۷۰% مصرف جهانی آب وابسته به صنایع کشاورزی است. تولید موفقیت آمیز غذا در آینده نیازمند پیشرفتی پایدار در فناوری های آبیاری و مدیریت آب، از جمله افزایش آب موردنیاز برای مصارف کشاورزی است. فرایند FO از جمله فرایندهایی به شمار می آید که می تواند با صرف هزینه کم و انرژی پایین به این هدف کمک کند. چنانچه میزان شوری آب بالاتر از حد تحمل گیاه باشد، می تواند موجب کاهش یا توقف رشد گیاه شود با کیفیت فراورده را کاهش دهد. از سوی دیگر، آب رسانی به برخی مناطق که شوری آب برایشان مشکل می آفریند، می تواند بسیار پرهزینه باشد از این رو، F0 می تواند آبشور موجود در منطقه را با آب نمکزدایی شده جایگزین کند و این امکان را فراهم می آورد که از انرژی و آب نمک زدایی شده در محل دیگری استفاده شود. این امر با استفاده از کاربرد ابتکاری مخلوط كود تغليظ شده و آب استخراج شده از منابع آب شور امکان پذیر است. نواوران ، تصفیه آب ، آب ، آب و صنعت ، بهینه ساز ، تصفیه فاضلاب ، پکیج تصفیه ، مواد شیمیایی 
هنگام کاربرد فرایندFO ، یک محلول غلیظ حاوی کود به عنوان محلول کشنده و آبشور به عنوان محلول خوراک به کار گرفته می شود. آب از درون غشا عبور و محلول کود را رقیق می کند. در صورت نیاز، این محلول می تواند با آب خالص مخلوط شود تا به غلظت مورد نظر برسد. محلول کود و آب از راه سامانه آبیاری به زمین کشاورزی منتقل می شوند که به این فرایند (كود آبیاری) گفته می شود. ممبران ، خرید آبشیرین کن ، قیمت آب شیرین کن، اسمز معکوس ، RO ، پکیج آب شیرین کن
با این احوال، هنوز چالش هایی برای به کار گیری این فناوری وجود دارد. آب شور تغليظ شده باید به صورت مناسب مصرف یا دفع شود. مصرف منابع آب شور باید به دقت مدیریت شود تا مشکلات مربوط به ازدیاد برداشت پیش نیاید. از سوی دیگر، محلول کشنده نیز باید به صورت مناسب اختیار شود تا کم هزینه، محلول در آب، گزینش پذیری بالا و دارای نیروی محرکه مناسب برای فرایند اسمز باشد. پکیج آبشیرین کن ، وسل ، غشای اسمز معکوس ، فیلتر ، آنتی اسکالانت ، بهره برداری آب شیرین کن

شرکت نوآوران آب و صنعت بهینه ساز با بکارگیری ده ها سال تجربه متخصصین حوزه تصفیه آب و فاضلاب، طراحی و ساخت انواع آب شیرین کن در مقیاس مختلف، بهینه سازی و افزایش راندمان واحدهای آبشیرین کن در حال کار، ساخت پکیج آب شیرین کن و تصفیه فاضلاب با بهره گیری از جدیدترین متد روز دنیا آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد.

گردآوری: واحد فنی و مهندسی شرکت نوآوران آب و صنعت بهینه ساز(nasb-co)


مقالات مرتبط:

فرایند فوروارد اسمز در دستگاه های آب شیرین کن دستگاه آبشیرین کن 
ممبران ها و محلول های واسطه در FO آبشیرین کن فرایند تصفیه خانه آب
انواع برج های خنک کننده در دستگاه های آبشیرین کن کاربرد FO در برج های خنک کننده
شست وشوی ممبران های سیستم اسمزمعکوس (CIP RO) دستگاه تصفیه آب و آبشیرین کن
تصفیه فاضلاب  مواد شیمیایی موردنیازدستگاه آب شیرین کن
تبدیل فاضلاب بهداشتی به آب شیرین در صنعت تصفیه فاضلاب تصفیه خانه فاضلاب
توسعه های نوین در صنعت آب شیرین کن فناوری نانو در دستگاه های آبشیرین کن
استانداردهای FDA و NSF در صنعت آب و فاضلاب حذف TDS در تصفیه آب وفاضلاب
دستگاه تصفیه آب کشاورزی اسمز معکوس
پکیج های تصفیه فاضلاب حذف نیترات از آب آشامیدنی
مواد آنتی اسکالانت در صنعت آبشیرین و تصفیه فاضلاب حذف فلزات سنگین در صنعت آب وفاضلاب
سیستم تلفیقی بیوراکتور بستر متحرک مجهز به جداکننده ی غشایی حذف آرسنیک در صنعت آبشیرین کن

 

logo-samandehi

جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳