Разработка и создание интернет магазина Joomla

آمار بازدید سایت

866131
امروز
کل بازدیدها
322
866131

آی پی شما: 18.219.189.247

چگونه فاضلاب بهداشتی تبدیل به آب شیرین می‌شود؟


چرخه‌ی تصفیه فاضلاب: چرخه‌ای که همه ما آغاز و پایان آن هستیم.
شاید برای شما نوشیدن از آب بازیافت ‌شده توالت‌تان ناخوشایند باشد. اما بهتر است بدانید آب باارزشی که با کشیدن سیفون توالت به داخل لوله فاضلاب می‌ریزید همان آبی است که به دریا و آبهای سطحی رسیده و یا روزی برای محصولات کشاورزی مصرف می شوند.
تصفیه‌ی ادرار برای شرب باید جالب باشد. برخی از شهرهای آمریکا شروع به احداث تاسیسات پیشرفته‌ای برای این منظور کرده‌اند تا با بازیافت میلیون‌ها گالن فاضلاب با مشکل خشکسالی مقابله کنند. طعم آب خوب است. باید فراموش کنیم آبی که می‌نوشیم روزی فاضلاب همسایه‌مان بوده است.

مرحله ۱: تولید فاضلاب (Sanitary Sewerage)
تقریبا ۹۰ درصد ادرار و سه‌ چهارم مدفوع از آب تشکیل شده است. وقتی فلاش تانک توالت تخلیه می‌شود حدود ۵ تا ۲۰ لیتر آب با کیفیت بسیار مطلوب مصرف می‌شود تا فضولات انسانی را از سرامیک توالت شسته و به سیستم های تصفیه آب و فاضلاب ببرد.

مرحله ۲: حذف ذرات درشت (Grain Removing)
سیستم های تصفیه فاضلاب در ورودی، مجهز به فیلترها یا صفحات مشبک یا کانالهای دانه‌گیری برای حذف مواد دانه‌ای، قطعات درشت، تکه پارچه و آشغال می باشد که ممکن است در فاضلاب وجود داشته یا به شبکه نفوذ کرده باشند. مواد دانه‌ای که قابلیت ته‌نشینی دارند در کف این کانالها جمع می‌شوند و جریان فاضلاب در سطوح بالاتر کانال ادامه می‌یابد. در بعضی تصفیه‌خانه‌ها برای لخته کردن مواد قابل ته‌نشینی و تسریع فرایند از مواد شیمیایی نیز استفاده می‌شود.

مرحله 3: لجن فعال (Activated Sludge)
عبارت "لجن فعال" ناخوشایند به نظر می‌رسد. اما در واقع همان توده متراکم باکتری ‌هاست که مواد آلی موجود در فاضلاب را تجزیه می‌کند. در این فرایند با اختلاط مناسب، لجن در سراسر مخزن توزیع می‌شود. بعد از ته‌نشینی، فاضلاب تصفیه ‌شده حاصل می‌شود که از آن می‌توان بعد از گندزدایی برای مصارف آبیاری کشاورزی یا برخی مصارف صنعتی استفاده کرد. اما در این مرحله هنوز آب شیرین و قابل شرب نشده است.

مرحله ۴: حذف مواد محلول (Solution Removing)
در این فرایند، خروجی فاضلاب تصفیه ‌شده از مرحله قبل، از فیلترهایی با روزنه‌های بسیار ریز عبور می‌کند که فقط مولکولهای آب از آن رد می‌شوند. این فرایند که اسمزمعکوس (RO) نام دارد، فاضلاب را به آب شیرین تبدیل می‌کند .

مرحله ۵: بازگشت به طبیعت (Back to Nature)
برای مردم عموما آشامیدن از آبی که حاصل تصفیه فاضلاب هاست، خوشایند نیست. برای همین، آب بازیافتی به طبیعت برمی‌گردد تا با آب رودخانه‌ها و باران مخلوط شود. این آب ممکن است مدتهای طولانی در بسترهای طبیعی باقی مانده و از طریق سنگها و خاکهای مجاور، املاح معدنی بیشتری جذب نماید و فرایند تصفیه طبیعی خود را تا زمانی که مجددا به چرخه مصرف بازگردد طی کند .

مرحله ۶: بازگشت به چرخه مصرف (Recycling)
بعد از اینکه آب به مدت نامعلومی در منابع طبیعی خود باقی ماند، جهت تامین آب مصرفی انسان دوباره وارد سیستم های تصفیه آب و فاضلاب می شود و پس از گندزدایی با ماده مناسب مثل کلر و عبور از یک سری فیلترها، تبدیل به آب شیرین شده و سپس سر از شیر آب منزل ما، در آورده و مورد مصرف قرار می گیرد و لذا چرخه‌ی آب به نقطه‌ی شروع خود بازگشته و مراحل تکرار می‌گردد .

مرجع: اصل این مقاله در نشریه Popular Science در جلد March/ April 2017 تحت عنوان "The Water (Re)Cycle" منتشر شده است .

شرکت نوآوران آب وصنعت بهینه ساز، ارائه دهنده طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی انواع دستگاه های آب شیرین کن و سیستم های تصفیه آب و فاضلاب و تامین کننده مواد شیمیایی مورد نیاز سیستم های آب و فاضلاب می باشد.UF ، دیسک فیلتر ، دستگاه آب شیرین کن ، دستگاه آبشیرین کن
جهت دریافت مشاوره از متخصصان شرکت نوآوران آب و صنعت بهینه ساز، می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

گردآوری: واحد فنی و مهندسی شرکت نوآوران آب و صنعت بهینه ساز (nasb-co) قطعات یدکی آب شیرین کن ، قطعات یدکی 


مقالات مرتبط:

فرایند تصفیه خانه آب دستگاه آبشیرین کن 
شست وشوی ممبران های سیستم اسمزمعکوس (CIP RO) دستگاه تصفیه آب و آبشیرین کن
تصفیه فاضلاب  مواد شیمیایی موردنیازدستگاه آب شیرین کن
روشهای SBR و UASB در تصفیه فاضلاب تصفیه خانه فاضلاب
توسعه های نوین در صنعت آب شیرین کن فناوری نانو در دستگاه های آبشیرین کن
استانداردهای FDA و NSF در صنعت آب و فاضلاب حذف TDS در تصفیه آب وفاضلاب
دستگاه تصفیه آب کشاورزی اسمز معکوس
پکیج های تصفیه فاضلاب حذف نیترات از آب آشامیدنی
مواد آنتی اسکالانت در صنعت آبشیرین و تصفیه فاضلاب حذف فلزات سنگین در صنعت آب وفاضلاب
سیستم تلفیقی بیوراکتور بستر متحرک مجهز به جداکننده ی غشایی حذف آرسنیک در صنعت آبشیرین کن

 

logo-samandehi

شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳